arla-suger

Direktlänk till inlägg 14 juni 2016

går i graven vill vi det?

Av EB - 14 juni 2016 21:12

Ja vill vi verkligen det att det vi har gjort i evighet tagit vara på naturen och ta hand om den för våra barn som våra föräldrar tog hand och lärde oss att bönder håller oss med mjölk.kött och bröd . Snart är det slut på det det är fakta om det håller den kursen som alla dom styrande håller nu är det verkligen ett arv vi vill lämna efter oss.jag minns första gången jag tog jobb på en mjölkgård . Den låg i dalsland dom hade 35 mjölkande och kalvar . Vi gick upp på morgonen och mjölkade fodrade och såg till att dom hade det rent och fint. På den tiden fanns inga robotar som gjorde jobbet utan allt var manuellt och vi visste allt om varje kossa vi mjölka det var då jag förstod att detta var det jag vill och skall göra i mitt liv. Jag har haft lite andra jobb men jag har alltid kommit tillbaka till mina kor som jag trivs med men som jag sa tidigare så är det på väg ner i graven i mitt fall så klara inte min bonde mer så hans mjölkgård går i graven till hösten sorgligt men sant .en man klarar inte hur mycket dom helst till slut orkar man inte när hela systemet arbetar mot dom och dom har investerat en massa i maskiner och mark så ni vanliga dödliga förstår inte vidden av detta svek av dom styrande .ja det är väl bra med bidrag och en massa sånt men hur skulle du själv göra skulle du vilja leva på bidrag .

TÄNK EN TANKE FÖR DOM SOM VILL LEVA

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av EB - 6 juli 2016 09:31

Ja hur går det för arlas satsning nu då? Ser ju lite illa ut nu då england skall dra sig ut ur eu . Det innebär mer kosnader så klart då den fria marknaden försvinner för dom england står för 20%av arlas företag så kosnaden för det nya mejeriet komm...

Av EB - 14 juni 2016 06:45


Hejsan igen ! Skall ta och berätta lite om deras bonussystem både till handlare och mjölkbönder. På bilden ser ni olika avdrag och tillägg för bonden.och man ser ganska snabbt vem det gynnar . Bonden kan komma upp i högst 2% tillägg och då får bond...

Av EB - 11 juni 2016 11:53

Hejsan på er Hade tänkt att ta upp vad det kostar en mjölkbonde att ta fram mjölk . Så vi börjar med att vi säger att vi skall ta fram 100 liter mjölk från en konventionell gård (ej ekologisk gård) på 24 timmar . då börjar vi . vi behöver 5 kor s...

Av EB - 10 juni 2016 11:07

Ja det är väl dags att prata lite om mig med.så vem är jag och varför skriver jag just massa om vad arla .jo det är det mejerit som har minst gynnat mjölkbönderna under 30 år . jag började min bana 1982 då jag gick lantbruksskola sen efter där var ja...

Av EB - 10 juni 2016 10:09

Detta inlägg kommer att handla om hur arla hanterar konkurans för att slå ut alla dom andra på marknaden stora som små mejerier Dom kopierar varor som dom andra har som ledande försäljning siffrorna på och dumpar priset eller so dom gjorde med Br...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards